Tilaus- ja sopimusehdot

Arkkikaluste-verkkokaupan sopimusehdot kuluttaja-asiakkaille


1. Yleistä

Näitä Arkkikauppa Oy:n verkkokaupan (”Verkkokauppa”) kuluttaja-asiakkaiden sopimusehtoja (“ehdot”) sovelletaan verkkosivuston arkkikaluste.fi välityksellä ostettavien tuotteiden kauppaan Arkkikaluste Oy (”Arkkikaluste”) ja kuluttaja-asiakkaan (jäljempänä ”Asiakas”) välillä.

Verkkokaupan palveluntarjoaja on:

Arkkikaluste Oy (y-tunnus: 2761174-1)
Tarjusojantie 15 A, 90440 Kempele
Puh: 040 867 2340
Sähköposti: info@arkkikaluste.fi

Verkkokauppamme tarjotaan suomen kielellä. Asiakaspalvelumme kanssa voi asioida myös englannin kielellä.

 

2. Verkkokaupassa asiointi 

Verkkokaupassamme voivat asioida kaikki täysi-ikäiset ja täysivaltaiset yksityishenkilöt, joilla on toimiva sähköpostiosoite ja jotka tilaavat tuotteita Manner-Suomessa sijaitseviin toimitusosoitteisiin. Myös yritys tai muu oikeushenkilö voi asioida verkkokaupassa, mutta tällöin Asiakkaalla ei ole kuluttaja-asiakkaille tarkoitettuja kuluttajansuojalainsäädäntöön perustuvia oikeuksia, kuten oikeutta vaatia palveluntarjoajaa kuluttajansuojalain mukaiseen vastuuseen tavaran virheestä. 

Tilauksen tekeminen Verkkokaupassa ei edellytä rekisteröitymistä. Asiakkaan on annettava kunkin tilauksen yhteydessä pakolliseksi merkityt tiedot. Asiakkaan tulee antaa itsestään oikeat tiedot asioidessaan Verkkokaupassa. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja on velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta viivytyksettä Arkkikalusteelle.

Asiakas voi ostaa tuotteita itselleen ja myös lahjaksi toiselle henkilölle ilmoittamalla toimitusosoitteeksi lahjansaajan yhteystiedot. Lahjaostosten osalta Arkkikalusteen sopimuskumppanina säilyy täysimääräisesti Asiakas, eli Asiakas on vastuussa esimerkiksi tilausvahvistuksen ja toimituksen tarkastamisesta, reklamaatioiden tekemisestä sekä ostosten maksamisesta.



3. Tuotevalikoima ja tuotteiden tilaaminen


Verkkokauppamme sisältää Arkkikalusteen valmistamia valmistuotteita ja asiakaskohtaisesti valmistettavia tilaustuotteita. Kaikki Verkkokaupan tuotteet toimitetaan Asiakkaille Arkkikaluste Oy:n varastolta eli myyjänä ja toimittajana on kaikkien tuotteiden osalta Arkkikaluste Oy.

Tuotteiden tiedot, ominaisuudet, saatavuus, hinta, toimitustavat ja toimituskulut ilmoitetaan tuotteen valinnan ja ostamisen yhteydessä. 

Tuote tilataan valitsemalla Verkkokaupan valikoimasta tuote. Asiakkaan valitsemat tuotteet lisätään Asiakkaan ostoskoriin, missä valitaan tuotteille halutut tilausmäärät. Ostoskorista voi myös poistaa tuotteita ennen tilauksen vahvistamista ja maksua. Asiakasta sitova tilaus syntyy, kun Asiakas lähettää tilauksensa verkkokaupassa (katso lisäksi alempana kohta ”Peruuttamisoikeus”). Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista. Asiakas ymmärtää ja hyväksyy, että tilaukseen liittyy maksuvelvollisuus. Arkkikaluste lähettää Asiakkaalle tilausvahvistuksen Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Asiakkaan velvollisuutena on tarkistaa, että tilausvahvistus vastaa sisällöltään Asiakkaan tilausta ja olla viivytyksettä yhteydessä Arkkikalusteen asiakaspalveluun havaitessaan tilausvahvistuksessa virheellisyyden. Tilaus sitoo Arkkikalustetta, kun Arkkikaluste on toimittanut Asiakkaalle tilausvahvistuksen. Arkkikalusteella on oikeus olla hyväksymättä tilausta.

 

4. Hinnat

Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan hinnan perusteella. Hinnat ilmoitetaan euroissa, ja ne sisältävät arvolisäveron.

Tuotteiden hinnat eivät sisällä käsittely- ja toimituskuluja, vaan ne ilmoitetaan erikseen sekä välittömästi tilauksen yhteydessä että Asiakkaalle lähetettävässä vahvistuksessa. 

Jos Verkkokauppaamme on erehdyksessä merkitty tuotteelle virheellinen, liian alhainen hinta siten, että Asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhe, ei tilauksesta synny pätevää sopimusta

 

5. Maksutavat

Asiakas maksaa tuotteen verkkokaupassa tilauksen yhteydessä. Maksamisen voi suorittaa Verkkokaupassa kulloinkin käytettävissä olevana verkkomaksuna ja yleisimmillä luottokorteilla.

Verkkokauppamme maksupalvelun tarjoaa x. Asiakkaan tiliotteella näkyy maksun saajana x. Arkkikalusteella ei ole pääsyä Asiakkaan korttitietoihin eikä maksukortin tietoja tallenneta Arkkikalusteen järjestelmiin.

Asiakkaasta tulee maksuhetkellä myös x palveluntarjoajan asiakas. Siihen asiakassuhteeseen sovelletaan X Oy:n sopimus- ja tietosuojaehtoja, joihin Asiakasta kehotetaan tutustumaan etukäteen: LINKKI

 

6.  Vahvistus tehdystä sopimuksesta

Kun Arkkikaluste on tarkistanut ja hyväksynyt tilauksen, lähettää Arkkikaluste vahvistuksen tehdystä sopimuksesta Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Vahvistus sisältää tilauksen keskeiset tiedot.

 

7. Tuotteiden toimitus

Arkkikaluste toimittaa tuotteita Manner-Suomessa oleviin toimitusosoitteisiin. Tilatut tuotteet toimitetaan Postin toimipisteeseen noudettavaksi ja suuremmat/painavammat tuotteet kuljetusyhtiön välityksellä asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen. Kotiinkuljetuspalvelu koskee vain Manner-Suomen osoitteita, joihin on kiinteä tieyhteys.

Jos tilaukseen sisältyy tuotteita, joilla on eripituinen toimitusaika, Arkkikalusteella on oikeus toimittaa tuotteet Asiakkaalle myös erikseen. Tällöin Asiakkaalta veloitetaan toimituskulut vain yhdestä toimituksesta.

Tuotteiden toimitusaika riippuu tuotteen saatavuudesta ja toimituksen määränpäästä. Arkkikaluste pyrkii toimittamaan tilatut varastoitavat valmistuotteet mahdollisimman nopeasti 3–5 viikon sisällä sopimuksen tekemisestä tai erikseen Asiakkaan kanssa sovittuna ajankohtana.

Jos Asiakas ei nouda toimitettua tuotetta määräajassa toimituspaikasta, minkä seurauksena tuote palautuu Arkkikalusteelle, eikä nimenomaisesti ilmoita tuotteen peruuttamisesta 14 päivän kuluessa toimitusilmoituksen saatuaan, Asiakkaan katsotaan peruuttaneen tilauksen. Tällöin Arkkikaluste on oikeutettu perimään Asiakkaalta 15 euron suuruisen käsittelymaksun. Arkkikaluste on oikeutettu kuittaamaan edellä mainitut kustannukset Asiakkaalle hyvitettävistä, Asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista Asiakkaalle

 

8. Toimituksen viivästyminen

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että tilattu tuote on loppunut tilapäisesti tai pysyvästi tai tuotteen toimituksessa ilmenee toimitusvaikeuksia, Arkkikaluste ilmoittaa tästä Asiakkaalle Asiakkaan ilmoittamia yhteystietoja käyttäen.

Arkkikaluste ei vastaa viivästyksestä, jos toimitus viivästyy tai tilausta ei voida lainkaan toimittaa Asiakkaasta johtuvasta syystä (esim. Asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot, Asiakas ei ole ilmoittanut yhteystietojensa tai lahjan saajan yhteystietojen muuttumisesta taikka Asiakas tai lahjansaaja ei ole paikalla sovittuna tuotteiden toimittamisajankohtana eikä häntä tavoiteta)

 

9. Tuotteiden tarkastaminen, reklamaatiot ja virhevastuu

Kun Asiakas on vastaanottanut toimituksen, Asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat ehjiä ja muutoin virheettömiä. Asiakkaan tulee myös varmistaa, että toimitus sisältää kaikki Asiakkaan tilaamat tuotteet.

Jos Asiakas havaitsee toimituksen tai tuotteen olevan virheellinen, Asiakasta pyydetään ilmoittamaan mahdolliset tuotepuutteet ja kuljetusvauriot seitsemän (7) vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta asiakaspalveluumme. Toimitusta koskeva tarkastus on hyvä tehdä kuljetusliikkeen edustajan läsnä ollessa. Mikäli toimitettu tuote on vaurioitunut kuljetuksen yhteydessä, tulee Asiakkaan pyytää kuljetusliikkeen edustajaa tekemään asiasta vahinkoilmoituksen eli merkinnän vauriosta allekirjoituksineen rahtikirjaan. Tämän lisäksi Asiakkaan tulee olla yhteydessä Arkkikalusteen asiakaspalveluun. 

Jos tuote on vahingoittunut kuljetuksen aikana, tulee ottaa valokuvat sekä pakkauksesta että tuotteesta. Kuvat ja lisätiedot tulee lähettää mahdollisimman pian asiakaspalveluumme osoitteeseen info@arkkikaluste.fi. Vahingoittunut kuljetuspakkaus tulee säilyttää niin kauan, kunnes reklamaatio on käsitelty. 

Mikäli toimituksessa tai tuotteessa vahvistetaan olevan virhe, Arkkikalusteella on ensisijaisesti oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe tai toimittaa tilalle virheetön tuote. Arkkikaluste vastaa tuotteen virheestä voimassaolevan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti.

 

10. Takuu

Mikäli tuotteeseen liittyy Arkkikalusteen takuu, siitä ilmoitetaan tuotetiedoissa. Takuu ei rajoita kuluttajansuojalaissa tarkoitettua myyjän virhevastuuta. Tilauksen mukana tullut lähetysluettelo toimii takuutodistuksena. Takuuseen sovelletaan Verkkokaupastamme löytyviä takuuehtoja, joihin saattaa sisältyä rajoituksia.

Arkkikaluste vapautuu takuuajan vastuusta, mikäli se osoittaa, että tuotteen virheellisyys tai rikkoutuminen on aiheutunut tapaturmasta, tuotteen vääränlaisesta käsittelystä tai muusta Asiakkaan vastuulla olevasta seikasta. Mikäli tuotteen virhe on aiheutunut edellä mainitusta seikasta tai ilmoitettua virhettä ei havaita tuotteessa lainkaan, Arkkikalusteella on oikeus veloittaa Asiakkaalta takuuvaateeseen liittyvä huollon tarkistusmaksu.

 

11. Vahingonkorvaus

Arkkikaluste on velvollinen korvaamaan välillisen vahingon vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta Arkkikalusteen puolella tai jos tuote kaupantekohetkellä poikkeaa siitä, mihin Arkkikaluste on erityisesti sitoutunut erillisellä takuulla.

Jos Arkkikaluste purkaa kaupan Asiakkaan maksuviivästyksen vuoksi ennen kuin Asiakas on saanut tavaran hallintaansa tai jos Asiakas peruuttaa tuotteen tilauksen 14 vuorokauden lakisääteisen peruuttamisajan jälkeen, Arkkikalusteella on oikeus korvaukseen niistä erityisistä kustannuksista, joita Arkkikalusteelle on aiheutunut sopimuksen tekemisestä ja täyttämisestä ja jotka todennäköisesti jäävät hyödyttömiksi, sekä kaupan purkamisen tai peruutuksen vuoksi aiheutuvista erityisistä kustannuksista.

Muusta vahingosta Arkkikalusteella on oikeus saada korvaus, joka on kohtuullinen ottaen huomioon tuotteen hinta, sopimuksen purkamisen tai peruutuksen ajankohta, sopimuksen täyttämiseksi suoritetut toimenpiteet sekä muut seikat.

Arkkikalusteella ei kuitenkaan ole oikeutta yllä tarkoitettuun korvaukseen, jos Asiakkaan maksuviivästys tai tilauksen peruuttaminen johtuu lain säännöksestä, yleisen liikenteen tai maksuliikenteen keskeytyksestä tai muusta samankaltaisesta esteestä, jota Asiakas ei kohtuudella voi välttää eikä voittaa

 

12. Peruuttamisoikeus

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa Verkkokaupasta ostamansa tuote neljäntoista (14) päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Ilmoituksen peruuttamisoikeuden käyttämisestä voi tehdä yksiselitteisellä ilmoituksella osoitteeseen info@arkkikaluste.fi.

Asiakkaan tulee palauttaa peruuttamansa tuote Arkkikalusteelle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen lähettämisestä, alkuperäisessä pakkauksessaan.

Tuotteiden palautusosoite on Tarjusojantie 15, 90440 Kempele.

Asiakkaalla ei kuitenkaan ole peruuttamisoikeutta tuotteisiin, jotka valmistetaan tai joita muunnellaan Asiakkaan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi. Tuotteen tilausvahvistuksessa on maininta, kun tuotteella ei ole palautusoikeutta.

Arkkikaluste vastaa peruutettujen tuotteiden palautuskustannuksista, kun tuotteet ovat käyttämättömiä ja alkuperäispakkaukseen pakattuja. Arkkikaluste hyvittää Asiakkaalle peruutettujen tuotteiden arvon sitä maksutapaa käyttäen, jolla Asiakas on maksanut tuotteen, mikäli Asiakas ei nimenomaisesti hyväksy palautuksen suorittamista muulla maksutavalla.

Arkkikaluste suorittaa vastaanottamiensa maksusuoritusten palautuksen viivytyksettä ja kuitenkin viimeistään 30 päivän kuluessa Asiakkaan peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta. Arkkikalusteella on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes Arkkikaluste on saanut tuotteen takaisin. Asiakkaalle ei aiheudu kustannuksia maksusuoritusten palauttamisesta.

Mikäli Asiakas peruuttaa tuotteen, Asiakkaalle hyvitetään tuotteesta Asiakkaan maksama hinta, vaikka tuotteen hinta olisi myöhemmin muuttunut.

Kun Asiakas on vastaanottanut tuotteen, hänen on pidettävä se olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran. Jos palautettua tuotetta on vastoin ostajan kuluttajansuojalaissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta käytetty tai pakkaus on avattu siten, että tuotetta ei voida enää myydä edelleen, on Arkkikalusteella oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka.

 

13. Ylivoimainen este

Arkkikaluste ei vastaa sellaisesta toimituksen viivästymisestä, tuotteen virheellisyydestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu Arkkikalusteen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta. Tällaisessakin tilanteessa Arkkikaluste pyrkii kuitenkin palvelemaan Asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

 

14. Henkilötietojen käsittely ja evästeet

Arkkikaluste käsittelee Asiakkaiden ja lahjansaajien henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. 

 

15.  Ehtojen muuttaminen

Arkkikaluste pidättää oikeuden muuttaa näitä Ehtoja harkintansa mukaan. Ehtojen muutokset tulevat voimaan, kun niistä on ilmoitettu. Asiakkaan asiointia Verkkokaupassa Ehtojen muuttamisen jälkeen pidetään vahvistuksensa siitä, että Asiakas hyväksyy Ehtoihin tehdyt muutokset.

 

16. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

Näihin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä.

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Erimielisyydet voidaan ratkaista myös Oulun käräjäoikeudessa Suomessa. Kuluttaja-asiakas voi kuitenkin viedä riidan kotipaikkansa yleisen alioikeuden ratkaistavaksi.